Psikoloji Kitaplığı

Konu psikoloji olunca insanın ne aradığını bilmesi önemli. Mesela kişisel gelişim psikoloji değildir. Biraz kişisel gelişime karşı tepkiliyim ama en azından tepkili olmama yetecek kadarını da okudum. Bir psikolog olarak şunu söylemek isterim ki okuduklarınız ne kadar doğru, mantıklı gelirse gelsin, eyleme geçmenizi sağlamaz. Dolayısı ile kişisel gelişim kitabı ile sorunlarını çözebilmiş insanlarla karşılaşmadım ben hiç.
İkinci olarak kişisel gelişim psikoloji değildir ve piyasada bulunan kişisel gelişim kitaplarının çoğu şarlatanlar tarafından yazılmıştır. Bunun bilincinde olmak lazım. Üçüncü olarak da kişisel gelişim kitapları yemek kitaplarına benzerler biraz da. Belki tarifi kelimesi kelimesine uygulasanız muhteşem bir şey çıkacak ama hiç kimse evinde kitaptaki malzemelerin tamamına sahip olmaz. Bu kitaplarda söylenenleri uygulayabilsek belki bir şeyler değişecek ancak her insan farklıdır ve her insanda farklı malzemelerin bulunduğu gerçeğini unutuyoruz çoğu zaman. 
Psikoloji kitaplarına gelirsek orada da bir kaç tür var. İlki benim gibi bu mesleğin içinde olan insanların ilgilendiği daha bilimsel daha teknik daha üniversite ders kitabı tadında kendini geliştirmeye yönelik kitaplar. Bunlardan çok bahsetmek ve ayrıntıya girmek istemiyorum çünkü çok küçük bir topluluğun ilgisini çekebilirler. Yine de merak edenler bana yazabilir tabi ki. 
Bir de yine bilimsel, psikoloji ile ilgili ama belli bir eğitim seviyesindeki herkesin anlayabileceği şekilde yazılmış olanlar var. Herkesin ilgisini çekmez belki ama bilimsel olsun, öğretici olsun, içeriği kaliteli olsun ama çok da teknik bir dili olmasın. Bölümü okumamış olsak da bir şeyler öğreneyim diyenler bu tarz kitapları okuyabilirler. 



Yukarıdaki resimler bu türe örnek olarak verilebilir. Daha genele hitap etmek istediğim için yine bu örnekleri pek çoğaltmak niyetinde değilim ama bilgi almak isteyenlere yardımcı olmaktan da mutluluk duyarım. 
Asıl değinmek istediğim tür ise daha çok kurguya benzeyen ya da kurgu olan daha akıcı herkesin sevebileceği ve severken de az çok bir şeyler öğrenebileceği kitaplardır. Akıcıdırlar, insanı heyecan ve merak içinde bırakırlar ve de psikoloji hakkında az çok gerçek bilgiler de barındırırlar. Hatta bazıları psikolog ve psikiyatrların kendi yaşanmış hikaye ve vakalarıdır. Bu türden kitaplarsa aradığınız iyilerinden bir kaç öneri sunmaktan mutlu olacağım ben de. 
İlk olarak kendi mesleğimi seçmemde katkısı olduğunu düşündüğüm, ilk kez lisede okuduğum Gülseren Budayıcıoğlu'nu önermem haliyle doğal. Bu hanımefendinin şu an dört kitabı bulunuyor ve ben hepsini tavsiye edebilirim. Kendi hastalarını kişisel bilgileri gizleyerek ve tabi izin alarak paylaşıyor. Benim favorim muhtemelen ilk okuduğum kitabı olmasından dolayı Madalyonun İçi. Tabi siz de okuyup fikirlerinizi belirtirseniz çok daha iyi olur. 
İkinci sırada Irvin D. Yalom'dan bahsetmezsem olmaz. Zaten Divan gibi  Nietzsche Ağladığında gibi gayet popüler kitapları mevcut. Ancak son kitabı Günübirlik Hayatlar belki biraz daha basit belki biraz daha az kapsamlı ama okumaya yeni başlayanlar için de daha keyifli ve kolay. Herkesin ilgisini çekebilecek ve fazla vakit almadan kolayca okunabilecek bir yapıt. Bu türü sevip sevmediğinizi anlamak için bile olsa okumalısınız.

Bir Psikiyatristin Gizli Defteri de yine popüler ve aynı zamanda kolay kitaplardan. İşin içinde olan biri olarak vakalar bana o kadar sıra dışı gelmese de ilginç vakalar anlatılıyor. Bu konseptin fena olmayan örneklerinden biri. 

Sana Gül Bahçesi Vadetmedim şizofreni ile mücadele etmiş genç bir kızın bu mücadeleyi yazıya dökmesi ile oluşmuş. Çarpıcı yönleri var kesinlikle ve insanın hayata bakışını değiştirmede çok etkili. Bu türün en önce okunması gereken kitaplarından biri diye düşünüyorum. Ve hasta olsun olmasın herkes kendi mücadelesinden kesitler bulabiliyor. 

İyi psikolog; Bu tarz kitaplardan biraz daha farklı olarak yok bilinçdışı, yok çocukluk, yok psikanaliz demeyip günümüzde uygulanan terapi yöntemlerini barındıran daha kabuledilebilir bir yapıt sunmuş. Psikanaliz psikoloji değildir diyemem ama psikolojinin biraz daha eskide kalmış bir versiyonunu temsil ediyor bana göre ve medyada psikoloji psikanalizden ibaret gibi bir algı oluşuyor. Böyle gerçek psikolojiyi, psikoterapiyi yansıtan kitaplar yaygınlaşsa keşke diye ümit ediyorum. 
Bu listeye eklenecek daha pek çok yazar var kuşkusuz. Doğan Cüceloğlu ve benzeri yazarlara hiç değinmedim. Ama zaten daha geniş daha kapsamlı bir yazı sıkıcı olur diye düşünüyorum ve amacım insanlara başlayacak bir yer vermekti zaten. Şimdiden keyifli okumalar diliyorum. 









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder